Tuesday, August 14, 2012

PELUANG KEDUA

ASSALAMUALAIKUM...

Pejam celik pejam celik dh nk abh dh bulan Ramadhan yg mulia nie...rsa mcm sat sgt msa berlalu..posa tahun nie ntah la, aku x dpt nk gmbrkan mcm mna perasaan aku..nk ckp sdey sb rsa sat sgt bulan Ramadhan nie takut org ckp aku bajet warak...erm, apa2 la..manusia..org buat bnda baik org perli, org buat bnda jahat support sgt...

erm, dalam bulan posa nie jadi mcm2 dugaan pada aku...sungguh2 aku ckp aku mmg x kuat tyme aku diuji 2..tp bila aku pikir blek apa yg Allah uji aku 2 adalah apa yg aku dh pernah buat kt org, apa yg aku nk smpai kn kt sni adalah apa yg dh jadi pada aku tyme 2 mencerminkan diri aku..mksdnya aku nie hnya indah pada rupa...bkn nk ckp aku nie cntik ka apa, just nk gmbrkan sja..

ok...sbnrnya apa yg aku nk ckp kt sni adalah soal perubahan pada diri dan peluang untuk berubah pada pndngan org lain..seperti yg kita taw, klaw kita ada buat slh ataupun buat keputusan yg x btol tentang hidup kita or perjalanan career kita, buat tindakan yg di luar pemikiran kita, org disekeliling kita akan bersangka buruk tentang kita dan sukar nk bg peluang pada kita utk berubah..lebih kurg mcm bekas penagih dadah yg dh insaf lpas kuaq penjara...then, dia nk berubah tp org kmpung bersangka buruk dan x bg peluang kedua untuk dia ubh diri...mcm 2 la mksd aku..

pada pndgn aku, seandainya seseorg melakukan kesilapan dan dia ingin berubh dan perlukan kesempatan peluang oleh org di sekeliling dia untuk dia berubah, kita kena bg peluang untuk dia..dan support dia..bkn tros judge org 2 dengan kesilapan yg dia lakukan..

 

myb org akan ckp yg aku nie ckp bleh la tp buat x pn..erm, x pa la..aku just menyuarakan pendapat aku.. sb aku selalu membayangkan mcm mna klaw diri kita sendiri melakukan kesilapan yg x dpt diterima oleh org sekeliling kita dan kita tidak diberi peluang untuk berubah, tidak diberi peluang untuk menjelaskan kenapa kita melakukan kesilapan tersebut dan kita tidak diberi kesempatan untuk membetulkan kesilapan kita tersebut..mesti kita rsa terkilan kan dengan tindakan kita yg tidak mahu bg peluang pd org lain menebus kesalahan dan mahu berubah..seandainya kita masih tidak merasa apa2 sekiranya kita berada di tempat itu, apa yg aku katakan adalah org itu terlalu keras hati..

mungkin kita tidak tahu apa yg menyebabkan seseorang itu mengambil jalan itu, mengambil keputusan utk melakukan kesalahan itu...mungkin mereka terdesak melakukannya, mungkin mereka memerlukan sesuatu yg kita tidak tahu apa dia...oleh itu, kesimpulan yg aku bleh buat kt sni, jgn la trus menghukum seseorang hanya atas sebab kita x dapat nk terima kesalahan yg dia lakukan..manusia mampu berubah..malah manusia yg berubah tu mungkin jauh lagi baik dr diri kita sendiri..dan semua org x sempurna..semua org x pernah terlepas dr melakukan kesalahan..dan jangan hanya tgok pada keburukan,kesalahan yg pernah dia lakukan..kerna mungkin dia ada 1001 kebaikan yg kita x penah taw or nmpk dengan mata kita sendiri...


sedangkan Allah ampunkan dosa hambaNya yg bnyk bagai pepasir kt pntai klaw dia bertaubat...nie kn kita manusia biasa...kenapa perlukan mahal kan harga peluang kedua untuk bg kt org...bkn kita yg rugi...kita dpt pahala adalah..sb memaafkan seseorang.. sekiranya org tu khianati peluang yg bg 2, mungkin kita akan terkilan sedikit..tp kita x akan rugi apa2 sb diri dia sndiri yg menentukan...seandainya dia btol2 ingin berubah, insyaAllah, dia akan diberi kesempatan tu dan akan berusaha menuju ke arah perubahan tu..

kepada org yang melakukan kesalahan dan tidak diberi peluang untuk memperbetulkan diri dan keadaan, kuatkan semangat anda...walaupun kita sorg2 dan x dak org nk fham isi hati dan situasi kita, tp kita still ada Allah...Allah x kan pernah mengecewakan kita dan sentiasa memberi peluang untuk kita bertaubat...

akhir kata, aku memohon maaf seandainya kata2 aku menyinggung perasaan org yg membaca dan maaf jgak sekiranya apa yg aku ckp di atas salah..

ASSALAM...



No comments:

Post a Comment